Köpvillkor
Startsida / Kundservice / Köpvillkor
Här kan du läsa våra fullständiga köpvillkor som innefattar övergripande information om beställning, betalning, leverans, reklamation, ångerrätt och öppet köp. När du gör en beställning hos oss godkänner du dessa villkor. |
1. Om dessa Köpvillkor
1.1 Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla köp som du eller det företag som du representerar (”du”) gör från Scandinavian Photo.
1.2 Villkoren gäller köp som görs från [www.scandinavianphoto.se] och därtill relaterade webbsidor (”Webbplatsen”), i någon av våra fysiska butiker eller genom att kontakta oss direkt om inte annat avtalats. Avtal om köp ingås med Scandinavian Photo AB, med organisationsnummer [559381-9096 och adress Box 34, 501 13, Borås, Sverige] (”SP”, ”oss” eller ”vi”).
1.3 Om du vill komma i kontakt med oss gör du det enklast genom att besöka någon av våra butiker eller kontakta vår kundservice via vårt [kontaktformulär], på telefon [0770-77 11 00] eller genom att [chatta med oss].
2. Beställning
2.1 Genom att handla hos oss och därmed acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa dem för egen räkning. Om du företräder ett företag accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa och att genomföra köp för företagets räkning.
2.2 För att genomföra ett köp som privatperson behöver du vara över 18 år och ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag, t.ex. inte stå under förmyndarskap.
2.3 Om du väljer att skapa ett konto på Webbplatsen kan du enkelt se information om din beställning. Du hittar tidigare beställningar snabbt och smidigt på ett och samma ställe. Som företagskund får du även tillgång till möjlighet att ansöka om fakturabetalning och företagspaket.
2.4 Vi samarbetar med andra företag, såsom försäkringsbolag och företag som tillhandahåller fotoprodukter. Om du ingår ett avtal om köp av försäkring eller fotoprodukter ingår du ett separat avtal med det företaget som tillämpar andra villkor.
3. Order- och leveransbekräftelse
3.1 När du har slutfört ditt köp på Webbplatsen får du en automatisk bekräftelse som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Orderbekräftelsen är inte en bindande orderbekräftelse och innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när leveransbekräftelse skickas.
3.2 Innan den slutliga leveransbekräftelsen har skickats kan vi neka din beställning helt eller delvis, till exempel om du har lämnat felaktig information till oss i kassan, om vi misstänker försök till bedrägeri eller på grund av slutförsäljning. Vi kommer i sådana fall att meddela dig så snart vi kan.
4. Produkter med digitala delar
4.1 Vissa av våra produkter är sammankopplade eller integrerade med digitalt innehåll eller digitala tjänster. Detta innebär att produkten inte fungerar helt eller delvis utan det digitala innehållet eller tjänsten. Det kan till exempel handla om operativsystem, applikationer och annan programvara som kan vara förinstallerat vid tidpunkten för köpet eller installeras vid ett senare tillfälle. Du får tillgång till eller ges åtkomst till dessa digitala delar i samband med köpet - om inget annat framgår när du handlar.
4.2 Vi kommer att ge dig information om och tillhandahålla de uppdateringar som är nödvändiga för att din produkt med digitala delar ska fungera i enlighet med vad som krävs enligt tvingande konsumenträttslig lagstiftning.
5. Priser och moms
5.1 Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Webbplatsen. Alla priser presenteras i lokal valuta och inkluderar gällande moms om du inte själv väljer att visa priserna exklusive moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.
5.2 Om pris eller informationen om en produkt som anges på Webbplatsen är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta, har vi rätt att ändra eller avboka din order. Pris och information om en produkt lämnas med reservation för tryck- och skrivfel samt felaktigheter i angivna tekniska specifikationer.
5.3 Ordinarie pris, det vill säga ett svart eller ett överstruket pris, avser det lägsta priset hos Scandinavian Photo på respektive produkt under de senaste 30 dagarna.
5.4 Tax-free köp kan utfärdas om vi skickar ditt paket utanför Sverige, Danmark, Finland och Norge.
5.5 För dig som bedriver en momsregistrerad verksamhet och handlar nedanstående produkter för mer än 100 000 kr exklusive moms vid samma tillfälle gäller omvänd skattskyldighet för mervärdesskatten som utgår av försäljningen. Detta gäller inte försäljning till företag som inte är momsregistrerade eller försäljning till privatpersoner.
Produkter som omfattas av den omvända skattskyldigheten är:
• Mobiltelefoner
• Surfplattor
• Smarta klockor
• Spelkonsoler
Du kan läsa mer om omvänd skattskyldighet på Skatteverkets hemsida.
6. Betalning
6.1 I samarbete med vår betaltjänstleverantör Svea Bank AB (Publ) erbjuder vi flera olika betalningsalternativ. Beroende på om du handlar i egenskap av privatperson, enskild näringsidkare eller företag och beroende på om du väljer att ange personnummer eller organisationsnummer erbjuder vi olika betalningsalternativ såsom kortbetalning, Swish, fakturabetalning, delbetalning, flexibel delbetalning samt direktbetalning via internetbank. Klicka här för att läsa mer om respektive betalsätt. Eventuella begränsningar i betalningsalternativen kan förekomma.
6.2 I samband med betalningen ingås ett separat avtal med Svea Bank AB (Publ) med separata villkor som framgår i kassan. Klicka här för att läsa betalningsvillkoren för Svea Checkout.
6.3 Om du har genomfört ditt köp på Webbplatsen kan du via mina sidor på www.svea.com snabbt och enkelt få en överblick över dina aktuella eventuella fakturor.
6.4 För vissa juridiska personer erbjuder vi faktura efter genomförd kreditupplysning. Betalningstiden för en faktura varierar beroende på överenskommelse. Vid betalningspåminnelse tillkommer lagstadgad påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt gällande räntelagstiftning. Vid inkasso tillkommer inkassoföretagets kostnader och avgifter enligt gällande lag.
7. Presentkort
Presentkort från SP är giltiga i tre år från utfärdandet och kan användas som betalsätt när du handlar hos oss. Du kan använda flera presentkort vid samma köp samt använda presentkort som delbetalning vid ett köp. Om värdet av presentkortet överstiger den aktuella köpesumman kommer överstigande belopp att lagras på presentkortet och kan användas vid ett senare köptillfälle fram tills utgången av presentkortets giltighetstid. För att använda presentkortet på Webbplatsen behöver du fylla i presentkortsnumret och pinkoden i kassan. Vi ersätter inte borttappade presentkort.
Kontrollera saldot på ditt presentkort här.
8. Frakt och leverans
8.1 Vi levererar till dig med det leveransalternativ som du väljer i kassan. Vilka leveransalternativ som erbjuds beror på vilken typ av produkt du har köpt och vart den ska levereras. Vi erbjuder även möjlighet till avhämtning i någon av våra butiker. Om paketet överstiger måtten som är angivet för leveransalternativet kommer det levereras till närmsta postterminal.
8.2 Beroende på vilket fraktalternativ som du väljer tillkommer fraktavgifter. Fraktavgiftens storlek framgår på Webbplatsen och i kassan.
8.3 Du hittar information om dina aktuella fraktalternativ på Webbplatsen och i kassan. Tänk på att alla leveransalternativ kräver identifiering eller signering när du tar emot paketet. Klicka här för att läsa fullständig information om leveransalternativ och leveranskostnader.
8.4 Den förväntade leveranstiden är beroende av vilket leveransalternativ som du väljer och om produkten finns i lager. Den förväntade leveranstiden anges på Webbplatsen och i kassan.
8.5 Om din beställning innehåller flera produkter varav en del inte finns i lager hos oss kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig. Delleverans sker i sådant fall utan någon extra kostnad.
9. Inte uthämtade paket
Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Paket hos postombud eller någon av våra butiker som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på minst 295 kronor. Summan motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut paketet hos postombudet, våra butiker eller tagit emot ditt paket vid bud eller hemleverans.
10. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor
10.1 Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen anges på Webbplatsen.
10.2 Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de specifika villkoren som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du i sådana fall behöver returnera eventuell gåva eller inte längre kan få en viss rabatt. I övrigt gäller dessa Köpvillkor också för Erbjudanden.
11. Ångerrätt och öppet köp
11.1 Vi ger alla kunder rätt att ångra sitt köp inom 30 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat. För företag tar vi dock ut en avgift vid bruten förpackning.
11.2 Utöver den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar ger vi alltså alla kunder ytterligare 16 dagars öppet köp. Det innebär att du har totalt 30 dagar på dig att returnera ditt köp om inget annat särskilt avtalats. För vissa produkter gäller detta bara om du inte har brutit förpackningen, läs mer om det nedan.
Undantag för vissa produkter
11.3 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt och öppet köp. Det gäller produkter med förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram där du har brutit förseglingen. Även produkter med en försegling som på grund av hälso- eller hygienskäl (till exempel in-ear hörlurar) inte lämpligen kan återlämnas om du har brutit förseglingen på produkten. Även digitala licenser där du uttryckligen har samtyckt till att leverans påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt. För öppet köp undantas produkter med lagringsmedia vilka har bruten förpackning så som hårddiskar, minneskort, datorer och mobiltelefoner likaså förbrukningsartiklar med bruten förpackning så som bläckpatroner, batterier, fotopapper, framkallning, rengöring och liknande produkter. Undantagna är också produkter med abonnemang. För företag gäller att specialbeställda produkter utanför ordinarie sortiment är undantagna från öppet köp.
Värdeminskning och använda produkter för konsument
11.4 Om du som konsument utövar din ångerrätt eller öppet köp inom 30 dagar har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag innan vi gör din återbetalning om du använder produkten mer än nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion. Avdragets storlek fastställs genom att vi jämför produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i ursprungligt skick, i originalförpackning och med samtliga delar och tillbehör.
Värdeminskning och använda produkter för företag
11.5 För företag gäller för att få full återbetalning vid öppet köp att produkten och produktförpackningen är i nyskick där eventuell försegling inte är bruten. I de fall förpackningen är bruten tar vi ut ett värdeminskningsavdrag. Avdragets storlek fastställs genom att vi jämför produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet
Hur du returnerar ditt köp vid ångerrätt och öppet köp
11.6 Om du vill ångra ditt köp ska du meddela oss inom 30 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar produkten. Du kan meddela oss genom att kontakta vår kundservice via vårt [kontaktformulär], på telefon [0770-77 11 00] eller genom att [chatta med oss]. Du kan också besöka någon av våra fysiska butiker. Vi kommer då att hjälpa dig med din retur. Du kan också använda [Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här] eller vända dig till följande adress [Scandinavian Photo AB, Ödegärdsgatan 6, Hus C, 504 64 Borås].
11.7 Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som orsakats av att du varit vårdslös, till exempel vid paketering av produkten.
Returfrakt
11.8 Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp. Om du skickar tillbaka paketet är returfrakten från 69 kronor, du får information om din aktuella returkostnad när du meddelar oss att du vill ångra ditt köp. Kostnaden för returfrakten kommer dras av från din återbetalning alternativt dras av vid kreditering av din faktura.
Återbetalningen
11.9 När du har returnerat ditt köp kommer vi genom vår betaltjänstleverantör att göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag som du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss.
11.10 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat. Om du valt att betala med faktura och sista förfallodag har passerat och du därför redan har betalat för produkten kommer du att få en återbetalning till ditt konto.
12. Garanti
12.1 Genom våra tillverkare lämnas garanti på vissa av våra produkter. Vi lämnar i vissa fall också garanti på begagnade produkter. Information om vilka produkter som omfattas av garantin framgår på Webbplatsen samt av respektive produktbeskrivning på Webbplatsen.
12.2 Som privatperson kan du omfattas av vår samarbetspartner PriceRunner köpgaranti. Den garantin erbjuds av PriceRunner och gäller endast för registrerade användare hos PriceRunner. Klicka här för att läsa mer om PriceRunners köpgaranti och de villkor som gäller.
13. Reklamation
13.1 Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med tvingande konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. I Sverige har du som konsument tre års reklamationsrätt och du som handlar i egenskap av företag har två års reklamationsrätt enligt köplagen. Om du vill reklamera en produkt ska du kontakta oss inom skälig tid efter att du har upptäckt felet.
13.2 Vissa av våra produkter har kortare hållbarhet och kan påverka bedömningen av om det är ett ursprungligt fel eller inte, exempelvis bläckpatroner och batterier.
13.3 Du kan göra din reklamation genom att kontakta vår kundservice via vårt [kontaktformulär], på telefon [0770-77 11 00] eller genom att [chatta med oss]. Du kan också besöka någon av våra fysiska butiker. Vi kommer då att hjälpa dig vidare med din reklamation. Du kan också vända dig till följande adress: Scandinavian Photo AB, Ödegärdsgatan 6, Hus C, 504 64 Borås.
13.4 När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Vi har dock rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt vad som gäller enligt lag. Om reklamationen inte är giltig har vi rätt att ta ut en administrativ avgift från 750 kronor, vilket motsvarar våra kostnader för undersökning av produkten och fraktkostnader. För att undvika en sådan kostnad rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice och beskriver felet innan du returnerar produkten till oss.
14. Våra skyldigheter
14.1 Om du har handlat i egenskap av privatperson och det är något fel på din produkt eller om leveransen på väg till dig är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av i anledning av felet eller förseningen, enligt tillämplig tvingande konsumentskyddslagstiftning. Vi ansvarar dock bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.
14.2 Vi ansvarar inte för skador som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig, strejk, pandemi eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Om part på grund av Force Majeure är förhindrar att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet eller dessa Köpvillkor, har vardera part rätt att frånträda avtalet utan skyldighet att ersätta den andra parten för eventuell skada eller förlust.
15. Om dessa Köpvillkor
15.1 Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Webbplatsen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.
15.2 Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativ tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo i enlighet med tillämplig lag. Du har alltid rätt till de tvingande konsumenträttigheter som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. Ingenting i dessa Köpvillkor ska tolkas som en begräsning av sådana rättigheter.
16. Ansvarsbegränsning för företag
För kunder som handlar i egenskap av företag ansvarar vi inte för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor för varje förlust eller skada begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kunden betalat till SP för den produkt som förlusten eller skadan är relaterad eller härrör från.
17. Frågor, klagomål eller tvist
17.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.
17.2 Vid eventuell tvist med privatpersoner följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. För att få tillgång till det alternativa tvistlösningsorganet i ditt land, klicka här. [I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN genom deras hemsida eller genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm.]
17.3 Du som privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når här.
17.4 Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol i landet där kunden har sin hemvist. För företagsköp ska tvist avgöras av allmän domstol med Borås tingsrätt som första instans.
Köpvillkoren fastställdes av SP den 1 maj 2022
Texten uppdaterades den 12 feburari 2024